Leskracht
Sinds het schooljaar 2019-2020 werken wij met de methode ‘Leskracht’.
De groepen 4 en 5 werken met de 'Regenboogkist' en de groepen 6 t/m 8 met de ‘Spectrumbox’.
Wij vinden het heel belangrijk dat ons onderwijs toekomstgericht is en dat de kinderen tegelijkertijd werken in een betekenisvolle en levensechte omgeving. Binnen deze omgeving willen wij hen een aantal zaken aanleren zoals houding, vaardigheden, denkwijzen en basale kennis. Leskracht sluit hier heel goed bij aan. De kinderen leren in een coöperatieve setting met door leerkracht geleide instructies, uitdagende werkvormen, zelf gestelde (onderzoeks)vragen, ontwerpend leren en eigen ervaringen.
Bij Leskracht werken de kinderen aan projecten die aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. Omdat er niet één beste werkwijze is voor alle kinderen zijn de digitale en tastbare leeromgevingen ingericht als “ruime gereedschapskisten” waaruit leerkrachten en de kinderen kunnen kiezen uit verschillende tools.
De kinderen krijgen op deze manier verantwoording en autonomie. Ze leren zelf keuzes te maken. Dit heeft een positieve impact op de motivatie van de kinderen en het stimuleert de talentontwikkeling.
De kinderen werken gedurende een project met de “educatiecirkel”. Deze cirkel geeft weer hoe kinderen de leercirkel, op de kleurvolgorde van de regenboog, doorlopen. Ieder project wordt afgesloten met een presentatie waarin het antwoord op de eerder gestelde onderzoeksvraag wordt uitgelegd. Bij de evaluatie worden persoonlijke leerpunten benoemd, die meegenomen worden als leerdoel of aandachtspunt in een volgend project. Kinderen worden aangespoord om kritisch te denken, zelfstandig op zoek te gaan naar informatie, vragen te stellen en vaardigheden te ontwikkelen die binnen alle (leer)gebieden van belang zijn.