Kanjertraining
Wij vinden de sociale veiligheid op De Regenboog van wezenlijk belang. Het heeft directe invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. In deze tijd is pestgedrag, ook via sociale media, een geregeld terugkerend maatschappelijk gespreksonderwerp maar helaas ook realiteit. Ook op De Regenboog vraagt dit om gerichte aandacht. Wij gaan uit van een positieve benadering van de kinderen door goed gedrag te benoemen en veel complimenten te geven. Boeiend onderwijs en een duidelijke aansturing in de groepen zorgen voor een rustige en prettige sfeer. Dat is de basis waar wij als team voortdurend aan werken met de kinderen.
Het team is geschoold in het werken met de Kanjertraining. De Kanjertraining is een door het ministerie goedgekeurde methode om een duidelijk en positief sociaal-emotioneel klimaat te stimuleren en dus ook pestgedrag te voorkomen. Het is een preventieve methode, gericht op het ontwikkelen van de sociale vaardigheden van de kinderen. Binnen deze aanpak leren kinderen positief over zichzelf en anderen te denken en hiernaar te handelen. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties waardoor er tijd en energie vrij komt voor het leren.
In de Kanjertraining komen dan ook de volgende doelen aan de orde:
- Bevordering van vertrouwen en veiligheid in de klas;
- Versterking van de sociale vaardigheden van de kinderen;
- De kinderen leren verschillende oplossingsstrategieën die zij kunnen toepassen in conclictsituaties;
- Bewustwording van de eigenheid bij kinderen: ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben (ik ben goed zoals ik ben, het gaat om mijn gedrag);
- Verantwoording nemen voor je eigen gedrag;
- Bevordering van actief burgerschap en sociale veiligheid.
De kinderen leren hun eigen rol in de groep en de rol van een ander kind te herkennen. Er wordt veel met praktijksituaties geoefend om de kinderen te leren om het gewenste gedrag op een positieve manier naar elkaar te benoemen. In alle groepen wordt met deze methode gewerkt en de Kanjertaal wordt dagelijks gesproken. De ouders worden geregeld uitgenodigd voor een informatieavond zodat iedereen weet wat we van elkaar verwachten en hoe de basis op school aangeboden wordt.