Communicatie
Wij vinden de communicatie op school heel belangrijk. Wij volgen daarbij de richtlijnen van de Kanjertraining. Al bij het intakegesprek wordt met de ouders gesproken over de manier van communiceren met elkaar die wij op school graag zien. Wij merken dat het rust geeft binnen de school als iedereen weet wat wij van elkaar verwachten. Op De Regenboog vinden wij dat iedereen van belang is, zowel de ik-persoon als de ander (wederzijds respect).
Wij willen graag dat het team, de ouders en de kinderen zich houden aan de volgende afspraken:
- Een optimistische en positieve houding waarbij complimenten belangrijk zijn
- Vriendelijk en rustig met elkaar praten
- Een ongewenste situatie kalm bespreken en oplossen via ‘hoor – en wederhoor’
- Begrip opbrengen voor de gedachten en de leefwereld van anderen
- Geen ‘straatcultuur’ in taalgebruik of lichaamstaal
Het kan voorkomen dat een gebeurtenis veel emotie teweeg brengt bij een betrokkene. Dan kan er een situatie ontstaan dat er op een verkeerde manier gecommuniceerd wordt wat geen verbetering geeft in de situatie. Er kan dan voor gekozen worden het gesprek te beëindigen. Op een ander moment kan het gesprek op een rustige manier voortgezet worden.
Over het algemeen zullen situaties die het kind op school betreffen met het kind zelf uitgesproken en opgelost worden door de leerkracht. De leerkracht gaat er dan vanuit dat de situatie opgelost is omdat het kind dit heeft aangegeven.
De leerkracht zal het bij de ouders melden als het beter is als zij van de besproken situatie op de hoogte zijn. Toch kan het zijn dat jouw kind na schooltijd zegt zich nog onvoldoende gehoord te voelen en verdrietig of boos is.
Wij willen de ouders vragen om dan een afspraak te maken met de leerkracht om op een rustige manier een ‘hoor- en wederhoorgesprek’ te hebben met elkaar. Hierbij wordt natuurlijk ook het kind gevraagd hoe het over de situatie denkt en komt het echt tot een oplossing!
Gesprekken
Er zijn verschillende momenten waarop ouders en leerkrachten met elkaar in gesprek kunnen gaan. Na overleg tussen ouders en leerkrachten is het mogelijk dat de kinderen tijdens het gesprek aanwezig zijn.
- Bij de inloop in de ochtend kan je kort iets bij de leerkracht melden. Je kan dan ook vragen om een gesprek als je dat wil. Voor een langer gesprek kan er mondeling, telefonisch of via de mail een afspraak gemaakt worden.Tussen de middag komen alleen de ouders van groep 1-2 nog naar binnen om de kinderen weg te brengen. De kinderen van groep 3 gaan na de herfstvakantie in de middag zelfstandig naar binnen.
- Aan het begin van het schooljaar vindt er een informatieavond plaats in groep 1-2, 3 en 8. Tijdens deze avond vertelt de leerkracht wat ouders kunnen verwachten in het leerjaar van hun kind. Er kunnen dan natuurlijk ook vragen gesteld worden aan de leerkracht. De andere groepen krijgen de informatie via de mail toegestuurd. Mocht je na het lezen van het informatieboekje vragen hebben, dan kunnen deze gesteld worden aan de leerkracht.
- In oktober vinden er kennismakingsgesprekken plaats tussen de leerkracht en de ouders van kinderen in de groepen 4 t/m 8.. Iedere ouder schrijft zich hiervoor in. In november zijn er voortgangsgesprekken in groep 1-2 en 3.
In februari vindt er een rapportavond plaats. Voorafgaand aan het gesprek wordt er een rapport aan uw kind meegegeven waarin de leerresultaten en verdere ontwikkeling van uw kind staat beschreven. Tijdens het gesprek wisselen ouders en leerkrachten van gedachten over de resultaten en de verdere ontwikkeling.
In april vinden de voortgangsgesprekken van groep 1-2 plaats.
In juni krijgen de kinderen van groep 3 t/m 8 een tweede rapport mee naar huis. Naar aanleiding van dit rapport kan er vrijblijvend een gesprek plaats vinden. Deze kan aangevraagd worden door de leerkracht of ouder(s). - Er kan altijd een extra afspraak gemaakt worden om met de leerkracht in gesprek te gaan. Deze gesprekken vinden meestal na schooltijd plaats.
Naast gesprekken over of met het kind worden ouders op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen in de school. Dit gebeurt middels een nieuwsbrief, Facebook en Social Schools.
Via Social Schools kunnen ouders en leerkrachten ook een gesprek met elkaar afspreken.
Voor de vaste momenten wordt er door de leerkracht een gespreksplanner rondgestuurd. Ouders geven hierin aan welke tijd het beste uitkomt.
Contact tussen leerkrachten en ouders
Sinds het schooljaar 2018 - 2019 maken wij op De Regenboog gebruik van het communicatieplatform Social Schools.
Via dit platform sturen de leerkrachten berichten naar de ouders. Deze berichten kunnen gaan over wat er in de klas gebeurt, het vragen voor hulp-ouders of het doen van mededelingen.
De nieuwsbrief en uitgaande brieven worden via dit medium naar alle ouders van de school gestuurd.
Het ziek melden of doorgeven dat uw kind later op school komt gebeurt via de app Social Schools of telefonisch.